درام ، پولی و غلطک نوارنقاله
درام و یا همان غلتک نوار نقاله که به آن تسمه نقاله نیز گفته میشود یکی از اجزا اصلی نوار نقاله ها به شمار میرود. تسمه (بلت) نوار نقاله در ابتدا و انتهای نوار نقاله به دور درام محدود میشود. اصولا درام ابتدایی را درام محرک ( Head Pulley ) و درام انتهایی نوار نقاله را درام متحرک ( Tail Pulley ) میگوند. درام محرک ( درام هد ) یعنی همان غلتکی که به الکتروموتور و گیربکس متصل است میبایست طبق اصول و استاندارد خاصی طراحی و ساخته شود. استفاده از لاستیک و یا همان رابر Rubber به جهت ایجاد استهکاک و همچنین کاهش آسیب به تسمه نوارنقاله توصیه میشود.
در مورد نوار نقاله فله بر بیشتر بدانید.
معمولا جنس بدنه فلزی درام ( پولی نوار نقاله ) از فولاد معمولی ST37 ساخته میشود. در درام های سایز بزرگ بهتر است این فولاد از لوله های بدون جنس شافت نیز عموما از CK45 می باشد. روی سر شافت یک جای خار ( پین ) قرار داده میشود. و بوسیله دو عدد یاتاقان بولبرینگی به بدنه دستگاه متصل میگردد.
یکی از موادری که موجب افزایش عمر مفید و کاهش استهلاک تسمه نوار نقاله میگردد؛ انتخاب صحیح نوع درام در خطوط انتقال مواد فله است. اندازه قطر درام ها محدودیتی ندارد و از سایز 2 اینچ تا 50 اینچ قابل ساخت است.
در مورد نوار نقاله بارگیری بیشتر بدانید.
انواع درام و پولی
اصولا درام ها را در انواع زیر ساخته میشوند :
-
درام ساده فلزی
-
درام با روکش لاسیتک (درام رابر شده)
-
درام میلگردی (درام شبکه ایی)
یکی از پر استفاده ترین نوع غلتک در نوار نقاله ها استفاده از درام رابر شده و لاستیکی است. عمل رابرکاری و روکش لاستیکی سطح درام توسط حرارت و بعضا چسب انجام میپذیرد. این درام ها در سه طرح ساده ، وی (V) شکل، و لوزی ساخته میشوند که هر یک کاربرد خاص خود را دارند.